Hvad er en stresspolitik?

Hvad er en stresspolitik?

En stresspolitik er en aftale, som beskriver hvorledes virksomheden forebygger, håndterer og følger op på stress blandt alle virksomhedens medarbejdere.

En god stresspolitik skal først og fremmest sikre, at virksomhedens medarbejderne har de rette værktøjer og kompetencer til at håndtere stress.

En stresspolitik er et vigtigt redskab for både medarbejdere og ledere, hvis I ønsker:

 • Mindre stress

• Reduktion af sygefravær

• Sundere psykisk arbejdsmiljø

• Øget arbejdsglæde, trivsel og produktivitet

Hvad er formålet med en stresspolitik?

Formålet med at etablere en stresspolitik er at forebygge og håndtere arbejdsrelateret stress ved at beskrive:

• Hvorledes man i virksomheden arbejder med at forebygge stress

• Hvorledes man i virksomheden italesætter stress

• Retningslinjer for hvorledes stress håndteres, hvis den opstår

• Tiltag der kan gøre det muligt for en stressramt medarbejder at blive på arbejdspladsen under et stressforløb

• Hvorledes ledelse og kolleger støtter en stressramt medarbejder ved sygemelding og tilbagevenden til arbejdet

En velgennemtænkt stresspolitik er et godt redskab til at forebygge og håndtere stress i virksomheden, og er et klart signal til virksomhedens medarbejdere om, at virksomheden prioriterer mentale sundhed og trivsel. Det skaber motivation, tillid og styrker sammenholdet omkring virksomhedens fælles mål.

Stress er et alvorligt problem, som kan have store negative konsekvenser både for den enkelte medarbejder og for virksomheden som helhed. Derfor er det vigtigt at have en god stresspolitik på plads for at håndtere dette problem.

En anden vigtig del af en stresspolitik er at skabe en arbejdskultur, hvor det er okay at tale om stress og mentalt helbred. Det er vigtigt, at medarbejderne føler sig trygge ved at åbne op og tale om deres problemer, så de kan få den hjælp, de har brug for.

Hvorfor er det relevant at arbejde med implementering af stresspolitik?

Når medarbejdere har det godt, vil de føle sig tilfredse og engagerede i deres arbejde og performe godt. Mennesker der trives skaber simpelthen de bedste resultater. En stresspolitik forbedrer dermed ikke blot trivslen for den enkelte medarbejder, men vil også øge kreativiteten, produktiviteten og kvaliteten som i sidste ende vil påvirke virksomhedens overordnede målsætning positivt.

Det at have forholdt sig til stress før den rammer, kan være af afgørende betydning i forebyggelsessammenhæng samt for udfaldet af et stressforløb.

Det skaber tryghed at man kender til arbejdspladsens holdninger og værdier.

Stresspolitik, trivselspolitik eller arbejdsglædepolitik?

Ønsker I at bruge begrebet trivselspolitik eller arbejdsglædepolitik i stedet for stresspolitik til at beskrive, hvordan I forholder jer til og forebygger stress i jeres virksomhed? Uanset navnet er omdrejningspunktet hvorledes I, i jeres virksomhed tænker om stress, og hvad I gør af forebyggende tiltag, samt hvorledes man forholder sig, hvis stressen allerede er indtruffet.

Hvis I allerede har en stresspolitik eller på anden måde allerede har forholdt jer til og nedskrevet, hvad I gør for at forebygge og håndtere stress, trænger denne måske til et gennemsyn og en opgradering. En stresspolitik skal være aktuel for at have den tiltænkte effekt.

Hvor omfattende er det at lave en stresspolitik?

Det afhænger af, om I skal lave en stresspolitik for hele organisationen eller for en afdeling eller et team. Som udgangspunkt skal I rundt om de samme emner. Ved udarbejdelse af stresspolitik for en organisation er det vigtigt, at der er mulighed for at tilrette stresspolitikken til de lokale arbejdsforhold.

En stresspolitik skal indeholde en Forebyggende plan samt en Akutplan.

Den forebyggende plan

Den forebyggende plan beskriver hvorledes man på arbejdspladsen taler om stress. Et fælles sprog omkring stress er med til at sikre, at det er legitimt at tale om stress, hvilket giver plads til at bede om hjælp i tide. Herudover beskriver den forebyggende plan dels arbejdspladsens overordnede tilgang til stressforebyggelse og dels konkrete initiativer, der er med til at sikre trivsel og mindst mulig stress.

Den forebyggende plan giver retningslinjer for, hvordan det sikres, at alle virksomhedens medarbejdere løbende er opmærksomme på at forebygge potentielle stressfremkaldende situationer, således at stress kan tages i opløbet.

Akutplan

Akutplanen kan beskrive hvorledes leder og øvrige kollegaer skal forholde sig, hvis en kollega bliver ramt af stress, herunder hvilke tiltag der evt. kan foretages for at en heltidssygemelding. Akutplanen beskriver hvad forskellige personalegrupper kan gøre, når en medarbejder vender tilbage efter en sygemelding og eventuelt forslag til en konkret tilbagevendingsplan, samt hvad man kan gøre for at forhindre, at stress vender tilbage.

Akutplanen beskriver desuden retningslinjer for, hvilke professionelle hjælpere (f.eks. stresscoach, sundhedsordning eller psykolog), der kan kontaktes i den givne situation.

Hjælp til at håndtere situationen i form af bl.a. samtaler med professionelle er et væsentligt punkt i akutplanen, da kompetent og professionel hjælp er medvirkende til at får en stressramt godt tilbage på jobbet, og blive der uden at få stress igen.

Hvem er involveret i processen med at udvikle virksomhedens stresspolitik?

Forebyggelse af stress er noget man gør i fællesskab.

Stress er ikke et individuelt ansvar. Det er et kollektivt anliggende. Derfor er det essentielt, at både ledere og medarbejdere inddrages i processen og får mulighed for at bidrage med ønsker og konkrete forslag, således at alle føler ejerskab og tillid til processen og arbejdet hermed.

Stress opstår i samspillet mellem mennesker og begivenheder. Ansvaret for stress bør derfor aldrig udelukkende pålægges det enkelte individ. Ansvaret for at forebygge og reducere stress ligger på flere niveauer i virksomheden og skal varetages både organisatorisk, på ledelsesniveau, gruppeniveau og på individniveau.

En ekstern person som facilitator for udarbejdelse af stresspolitikken kan foruden at bidrage med faglig kompetence i forhold til stresshåndtering forholde sig neutralt og objektivt i processen.

Sådan arbejder jeg med implementering af stresspolitik

Mit arbejder med implementering af stresspolitik i virksomheder er baseret på forskningsmæssig viden om stress og menneskelig trivsel. Jeg kombinerer viden fra stressforskningen, forskning i mentalt helbred og benytter dels klassiske stresshåndteringsværktøjer og dels metoder fra trivsels- og ressourcepsykologien herunder fra positiv psykologi.

Jeg mener, at en kombination af metoder og tilgange er nødvendig for at kunne tage højde for individet og de organisatoriske rammer og komme i mål med håndtering af stress på et højt fagligt niveau.

Der findes således ikke, efter min opfattelse, én opskrift på en god stresspolitik; en stresspolitik tager udgangspunkt i virksomhedens kultur, værdier og arbejdsgange og skal understøtte både medarbejdernes trivsel og organisationens overordnede mål.

Kontakt mig for en snak om, hvordan jeg kan hjælpe jer med:

  • Stressforebyggende indsatser
  • Håndtering af opstået stress
  • Udarbejdelse af stresspolitik
  • Revidering af eksisterende stress/trivselspolitik
  • Oplæg om stress, hvor I med det samme får redskaber til brug både privat og arbejdsmæssigt i forhold til stresshåndtering og forebyggelse
  • Workshop med forskellige temaer relateret til stress og trivsel

Det er ganske uforpligtende og kan foregå telefonisk, online eller i jeres virksomhed. Hvad passer jer bedst?

Tilbage til blog